korpvistet.blogg.se

2016-12-12
15:54:00

Korpvistets premiär

Mitt första försök att skriva i den här bloggen då, och notera att jag inte säger att det är mitt första försök att blogga. Jag har skrivit bloggar förut, men aldrig här och det är väl fortfarande lite gnissligt i maskineriet tills jag lär mig att hitta och göra. Tur de har bloggskolan så man kan söka rätt på saker jag inte vet var de finns eller hur man får till här. Och så det lilla fenomenet, att inte automatiskt skriva på engelska, och tänka på det språket! Men... du är ju svensk?! Ja, och? För flera år sedan hade jag en svenskspråkig blogg som jag körde jämte med en på engelska, så tröttnade jag på den svenska och fortsatte med enbart den engelska och på den vägen är det. Den andra bloggen kan ni hitta på Witchy Tarot Mum och den säger väl ganska tydligt vad som troligen kommer att förekomma här i stort sett.

 

Så vad mer kan jag säga? Jag ska skriva en presentation snart, bara jag vet var jag kan göra det så blir det lite mer grepp om vad och vem och allt det där.

 

Varför skriva sitt första inlägg på Lucia-dagen av alla dagar? Varför inte skulle jag vilja säga. Det är i stort sett fullmåne och efter att jag läste historien bakom Lucia och Luciadagen från en av mina vänner så blev det ännu bättre. Nej, jag pratar inte om Lucia det italienska helgonet även om den här dagen givetvis har med henne också att göra. Vill ni läsa det Luna skrivit och en hel massa annat bra som hon har i sin blogg, så hoppa över hit till Magiskt Liv med Luna. Allt eftersom ska jag fixa till allt med länkar och annat som man kan söka sig till utan att först behöva hitta rätt inlägg och allt det, men som sagt, jag har precis börjat stöka här så det kommer. En sak i taget och den där oundvikliga döden sist som det så fint heter. Så långt, så bra. Nu ska jag försöka hitta åt lite mer här och var så blir det här förhoppningsvis bra med tiden.

 

Vem jag är? Som sagt så är jag en stor fantast av tarot, läser, skriver om och äger fler tarotlekar än vad jag hinner använda. Eller snarare, jag älskar verkligen det konstnärliga på en del men det betyder inte att jag kommer överens med dom att arbeta med. Det är inget jag har som yrke, även om jag inte är främmande för att lägga korten för andra vilket händer då och då, hittills är de flesta nöjda.

 

Hedningen i mig drar sig mest åt wicca, men är lite fundersam över vad och vem jag egentligen ska säga att jag är där på senare år. Men för enkelhetens skull säger jag att jag är wicca eller pagan. Det brukar de flesta förstå och acceptera. Och nej, jag är inte öppen för konvertering även om jag gärna kan prata om saker och ting så länge det är öppet åt båda håll och det är införstått att det ska hållas trevlig ton.

 

Mamman kämpar vidare, försöker få vardagen att funka med en morgontrött ung dam, få läxor gjorda, hinna göra saker tillsammans som är roliga eller bara sitta ett tag i soffan med ett spel, film eller en bok. Sen var det allt det andra mindre roliga, som att behöva göra allt stök som hör hemmet till... inte min favoritsyssla även om den blir gjord. Mamman i fråga älskar dessutom att gå ut med kameran i högsta hugg ifall det kommer något fint motiv att föreviga. Problemet börjar vara att kameran inte anser samma sak numera, vi har lite skilda åsikter om autofokus bland annat. Nå, den är ursäktad efter drygt 9000 foton och 5 år på nacken. Fotot där ovanför i headern är ett av mina faktiskt, taget i slutet av 2015 om jag inte missminner mig.

 

Själva bloggen då. Varför väljer man ett namn som Korpvistet? Säg det den som kan. Det var en huvudbry utan dess like till att börja med, men så tänkte jag att det online namn jag använt i så många år, Ravenlady, faktiskt beror på att korpen är speciell för mig kunde ju få hänga med här också. Så det här är Korpens viste. Och om ni inte vet vad ett viste är så brukar det förklaras med en boplats eller ett läger, så här bor Korpen helt enkelt.
Kan tillägga att jag kanske inte är världssnabbast på att svara på de kommentarer som kan komma här, men ska förhoppningsvis svara inom en vecka om det behövs.

Kommentar:
2016-12-12 @ 15:54:45
#1: Blogg.se

Lycka till med din nya blogg!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: