korpvistet.blogg.se

2017-06-02
15:12:00

Månadsutmaningen TarotMentors

 
Jaha, och det är? finns det nog en och annan som tänker. I det här fallet så är det en utmaning som sträcker sig över en månad.
 
Givetvis, det är därför det heter månadsutmaning, men sen då?!
 
Jag hittade just den här på Instagram tack vare en av mina vänner där som hade nappat på den. En månadsutmaning kan egentligen handla om vad som helst, att lägga upp en bild varje dag med ett speciellt tema eller motiv, eller besvara en fråga varje dag som rör en själv eller något specifikt område.
Den här månadsutmaningen hade och har taggen #TarotMentors och har tre specifika datum, den 1, 11 och 21. Det man skulle göra den 1 juni var att välja en tarotlek man ville jobba med, blanda korten och dra ett kort. Detta kort är ett mentors-kort, det är ett kort som har någon specifik läxa eller budskap till oss. Det kan bli väldigt olika resultat beroende på hur man är som person, vilken tarotlek man använder och alla andra faktorer som kan spela in. Tanken är att man nu ska jobba med det kortet fram till den 11 juni då man väljer ett nytt mentorkort för en 10-dagarsperiod. Ska väl tilläggas att man kan välja sitt kort själv utan att dra på "måfå", kanske har man ett kort som "förföljt" en ett tag och vill se vad det har att säga, ta tillfället i akt.
 
Men vadå? Ska man bara sitta där med ett och samma kort och meditera, fundera och försöka förstå vad det vill i 10 dagar?!
 
Nej, varje dag, eller åtminstone några gånger under de här dagarna, ska man plocka fram sitt mentorskort, stoppa tillbaka det i leken man använder, blanda sina kort tills man är nöjd och sedan leta fram det. Man vänder korten med bildsidan upp för enkelhetens skull och söker igenom till man hittar sitt mentorkort, tar ut det och de två kort som finns närmast före och efter detta. De två flankerande korten är kort som tillsammans med mentorskortet kommer att ge ytterligare inblick i läxan eller budskapet man behöver gå igenom. Och det har jag nu tänkt försöka med, helst en dragning varje dag om inget annat kommer emellan.
 
Det här är vad jag har fått hittills, bara inne på andra dagen så... mitt mentorkort är då 10 of Air från Gaian Tarot av Joanna Powell Colbert.
 

1 juni 2017 Gaian Tarot

Ikväll drog jag mitt mentorskort för de kommande 10 dagarna, det blev 10 of Air från Gaian Tarot. Vad kan det vilja ge mig för något att tänka på egentligen? Det här är ju inte den typiska RWS bilden med någon som ligger på marken med 10 svärd stickande upp ur kroppen, utan man ser en kvälls- eller morgonhimmel där solen står lågt utanför bild och färgar molnen vackert i gula och rosa nyanser. Över bilden flyger ett streck med gäss i plogformation mot vänster, de syns bara som svarta siluetter.

Air är ju luft, tankarna, idéernas och de intellektuella sidornas element egentligen. Det har ju vissa nackdelar också i och för sig, att vara korttänkt eller använda ord för att såra eller ställa till problem också. Kommunikation är viktigt, men ibland behöver man vidga vyerna med det också, inte bara sitta fast på ett och samma ställe. Få lite perspektiv på var man är och var man ska ta vägen, inte stanna på marken och sticka huvudet i närmaste buske och låtsas som att världen inte angår en.

 

2 juni 2017

De flankerande korten idag är The Fool och 7 of Fire. Något som har med nya starter eller vägar att göra och så något som verkar handla om skapande, att forma eller omforma något.

Kortet The Fool är på sätt och vis ganska traditionellt RWS i vissa drag. Staven med knytet, att man ser personen stå på en höjd, men sen skiljer det sig åt. Det här är helt klart en tjej eller ung kvinna och hon står och blickar ut över landskapet nedanför, fullt medveten om att det är brant nedåt här, fast gräs och mjukare än klippor. Istället för en hund så har vi en räv och svalar som flyger runt som de luftakrobater de kan visa sig vara. En flod slingrar sig fram och visar oss att även om vi har siktet inställt på ett mål så kanske inte vägen dit är så rak som vi skulle vilja eller önska ibland. Precis som vatten så kanske vi ibland måste välja den bästa vägen, den med minsta motståndets lag, för att ha en chans att komma dit vi vill.

Seven of Fire skulle ju i en RWS ha varit Wands, eller Stavar, och haft ett helt annat utseende egentligen. Om jag inte missminner mig så har den en person stående lite högre upp och verkar kämpa eller utmana andra nedanför, men man ser bara deras stavar riktade mot den som står på en sten eller annan upphöjning. Här är det en smed, dessutom kvinna, som står och slår på en bit glödande järn. Något håller på att skapas, omformas, bli något nytt från det gamla. Vi kan både vara den som skapar eller den som blir skapad, formas efter behov och önskemål, formas efter livet och de erfarenheter vi skaffar oss på vägen. Elden är både destruktiv och skapande, frågan är ju, vad är det som ska bli till? Hjälper vi till eller står vi bara där och följer någon annans bestämmelser och riktning, styrs utan egen vilja, eller är det här min vilja, vad jag vill och känner att jag vill göra? Vad vill jag egentligen? Var vill jag komma, vad är det jag vill skapa, uppnå?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: