korpvistet.blogg.se

2017-04-21
11:26:52

Skönhet och vikt

En av mina vänner på Facebook skrev igår en del tänkvärda ord om det här med vikt och hur vi ser ut. Hennes uttalande kom från något som sagts i Let’s Dance, den svenska versionen som de flesta av oss känner till även om vi inte bryr oss om att se det. Det som störde mest var en kommentar om att en av deltagarna hade gått ner i vikt efter all träning som dansen innebär. Lite skämtsamt hade det framställts som att han tappat halva sin vikt, men det handlade om 5kg. Men vad det här mest handlade om var varför det alltid måste handla om vikt och utseende? Allt handlar inte om att smal är vacker, det finns ju så många andra kriterier att räkna in och det är inte frågan om den yttre så kallade skönheten. Man kan vara en underbar människa fast man är rejält överviktig. Och visst, av hälsoskäl kan det vara bra att inte ha för mycket övervikt av olika orsaker, men att få människor att skämmas och må dåligt för att de inte uppfyller ett ideal som satts av ett fåtal som passar in i den, det är grymt och orättvist. Spelar ingen roll om du tillhör de under- eller överviktiga. Ja, det är faktiskt ett problem att vara underviktig också även om det inte lyfts fram på samma sätt som övervikt. Jag tillhör nog den senare kategorin även om jag haft turen att mina kilon fördelat sig lite jämnt över hela min längd. Men att få höra sin dotter, medan hon provar ett klädesplagg hon blivit så förtjust i och inse att det är inte gjort för någon med ”fel” kroppsform, tyst i provhytten säga ”Mamma, jag önskar jag var smal…” hur ont gör inte det? Hur många andra går omkring med denna tagg inom sig att inte passa in, att inte duga eller vara rätt?

Så drog jag, som vanligt numera, två kort från samma orakellek som jag snöat in på och fick två träffande kort igår. Det första är Sewer Mermaid som kanske inte är något man tänker skönhet direkt eftersom ett avlopp eller kloak inte känns som ett trevligt ställe. I det kortet blir vi påminda om att vi ofta har negativa tankar om oss själva – vi är för korta eller långa, har för kraftiga lår, för små bröst, fel hår, inte vacker nog och så vidare. Det skapar blockeringar hos oss själva till slut och stöter bort andra omkring oss för att vi inte släpper in dem för att vi är så fel, ful och oattraktiv. Hon säger att det är dags att vi rensar upp inom oss själva bland alla dessa negativa tankar och föreställningar om oss själva. Vi är vackra på olika sätt, och kanske med lite mer hälsosamt livssätt som att börja röra på sig och äta mindre skräpmat och godis som tröst, så kanske vi börjar må bättre fysiskt också. Hon vill lyfta fram att vi har skönhet oavsett vad klädskapare och andra har satt för kriterier för skönhet. Det här var det sista stycket om vad kortet stod för: 

Låt denna starka, överlevnadens sjöjungfru visa dig hur du ska älska dig själv och ditt utseende igen och stiga över strunt och stanken av negativa omständigheter angående din vackra kropp och unika jag! Du är vacker och väldigt värd att älska. Det här är den enda sanning som måste sägas vid det här tillfället.

Men det andra kortet då, vilket var det? Då kom Amara the Menehune och det handlar passande nog om healing. Hon pratar om vikten av att lugna ner, stressa av. Att äta rätt och njuta av det man äter, att se sig omkring och upptäcka skönheten i sina omgivningar. Slappna av, njut av att se ett träd, en blomma, en fågel, vad som helst. Sakta ner och bara var en stund. Sluta lyssna på de där inre och yttre rösterna som säger att du alltid måste jobba, jobba hårdare och mer, stressa, skynda. Ut i solen och njut av tillvaron här och nu, ta in lite välbehövlig energi. Särskilt nu på våren kan det vara dags att skaka av sig det mörka och effekterna av korta dagar och lite dagsljus för oss som lever längre norrut och verkligen har korta dagar på vintern. Man kliver upp till skola och arbete och det är mörkt på morgonen, och när man kommer hem är det precis lika mörkt innan det vänder och sakta, dag för dag, så vänder det och minuter övergår i timmar med mer dagsljus.

Som sagt, om vi kanske skulle ta och uppskatta oss själva, se att vi har och äger skönhet oavsett hur vi ser ut. Jag passar inte in på en skönhetstävling där allt handlar om hur du ser ut, men jag har förhoppningsvis annat som väger upp och gör mig till en person som är värd att tycka om, älska och respektera för den jag är ändå. Samma sak med min dotter, hon är inget skönhetsideal enligt modeskaparna, men hennes utseende och hennes personlighet ger henne en skönhet som jag hoppas att ingen tar ifrån henne, eller trattar i henne att hon inte är vacker, älskvärd och värd all respekt och hänsyn som alla andra i världen.